Tuesday, June 24, 2008

HINDRAF, siapa yang PERKAUMAN?

Semasa saya mengemas barang2 dan surat baru2 ini, saya terjumpa satu kad yang di hantar oleh Sekretariat HINDRAF kepada saya pada akhir tahun lepas. Anda nilailah sendiri apa yang tertera di dalam kad tersebut. Ianya bukan bermaksud perkauman, atau pun ingin menyemarakkan isu tersebut, cuma ingin membuka minda anda..


muka 2 muka 3

Saya tulis apa yang di MUKA 3..

"Deepavali Message 2007

50 years of Merdeka and
50 years of Deepavali but
No Merdeka for Malaysian Indians

50 years of marginalisation and discrimination of Indians under the neo colonialist UMNO led Government and with no or very little support from opposition, NGO and media leaders. We have to stand up and fight for own legitimate rights through Ghandian style peaceful means. End Malay Privileges and Islamic extremism and abide by Federal Constitution which would in itself end racial polarisation and enhance nation unity. Stop beating around the bush!"

muka 4 muka 5
Saya tulis besar2 apa yang tertera di muka 4..

"SUMMARY OF 18 POINT DEMANDS TO Y.A.B. PRIME MINISTER BADAWI ON 12.7.2007 AT PUTRAJAYA FOR THE UMNO CONTROLLED MALAYSIAN GOVERNMENT TO:-

1. End 50 years of violations of the Malaysia Federal Constitution.
2. End racism, end Islamic extremism and end Malay privilages
3. Call for affirmative action plans for poor Malaysian Indians
4. All 523 Tamil Schools in Malaysia be made fully aided government schools and with the same facilities granted to national schools
5. Stop the indiscriminate, unconstitutional and unlawful demolishments of Hindu temples, crematoriums and burial sites in Malaysia
6. Affirmative action plans, grants, scholarship, loans, local and foreign university, skills training, science colleges and residential schools places etc for Indians and
7. Equal business opportunities, government contracts, licenses, blue chip guarateed return shares, lorry, taxi and bus permits, loans etc as extended to Malays muslims
8. All the afforesaid is to be handled directly by UMNO and to stop "playing politics" through "Mandore" (M.I.C. supervisor) system.
9. 20% of the Government top most level postings ie Secretary and Director Generals, Directors, Managers, District Officers; senior civil servants and the paralell for the Private Sector are reserved for Indians for the next 15 years
10. Make public and is transparent on all of the afforesaid affirmative action plans
11. All forms of racial and religious discrimination and marginalisation of the Indians / Hindus in both the public and private sectors are stopped with immediate effect
12. Stop the victimization and direct discrimination by the police and all other state authorities of the Indians
13. Form a Royal Commission of Inquiry into the Kg Medan Mini Genocide
14. A Royal Commission of Inquiry into the afforesaid constitutional violations also reports the appropriate recommendations for affirmative action plans for Indians
15. The United Nations Secretary General determines the compensation to be paid to Indians for the 50 years of violations of the Federal Constitution
16. Affordable homes and minimum monthly wage of RM1,000.00 to be made law
17. Laws for Independence of the Judiciary, Attorney General's Chambers, Civil Service, Police Force and Army and for the Opposition Parties, NGOs' and the media not to discriminate and sidestep especially pressing Indian issues
18. A minimum of 20 Opposition members of Dewan Rakyat are elected exclusively by the Indian Community."

muka 6 muka 7


muka depan
Tepuk dada, tanya selera..

23 comments:

Tai said...

Hindraf mendapat sokongan dari parti pembangkang yang memang sentiasa tunggu peluang keemasan.

Mohd Nadzri Kamsin said...

Hindraf memang bersifat perkauman. Kenapa Samy Vellu beriya-iya hendak pemimpin Hindraf tahanan ISA dibebaskan. Ulasan yang diberikan beliau langsung tidak membina. Kita perlu menerima hakikat kaum India di Malaysia menyokong Hindraf? Ini membahayakan kestabilan negara.

http://nadzrikamsin.blogspot.com/

Razlan said...

Tuan Saka Bangsa,

Kita sebagai Parti UMNO adalah sebuah parti perkauman. Kenapa kita nak malu kalau nak cakap UMNO memperjuangkan Kaum Melayu, Menjaga Hak Keistimewaan orang Melayu, Menjaga Kesucian Majlis Raja-raja.

Pemuda UMNO kene berani mengatakan yang kita ni Parti yang Memperjuangkan Bangsa Melayu !
Kita berjuang untuk orang Melayu.

Tetapi kita akan memberikan keadilan kepada SEMUA BANGSA yang menjadi rakyat Malaysia.

Bangsa lain semua memperjuangkan kaum masing-masing, yang mana sekarang ini tidak kita ketepikan mereka !

UMNO sudah kurang menjalankan tanggunjawab sosial untuk mempertahankan Bangsa Melayu!. Memperjuangkan hak melayu kepada semua Melayu, bukannya AHLI UMNO Semata-mata !

Berapa banyak yang kita tinggal sekarang yang menunjukkan Melayu itu adalah Tuan kepada Negara.

Ekonomi bukan kita, kuasa bukan kita (Perak,Selangor,Kedah, Pulau Pinang). Orang Melayu dah jadi Boneka sekarang ini.

Piaq pi la mereka nak cakap kita Racist ke idak. Kita memang parti Perkauman !

Kalau kita tidak bercakap seperti nada diatas, Nanti golongan muda pun sudah malu mengatakan yang kita adalah Melayu !

Apakah tindakan Pemuda Malaysia Semasa Hindraf menyatakan Pendirian Mereka ?

Kalau dulu di zaman Dato Najib, Pemuda Berhimpun dan takut la cina-cina ni, sekarang ni.. buat tak tauu jee ..

Nak buat kenyataan pun kene tunggu orang push ..

Ingat "Untuk memerintah sesebuah negara pelbagai kaum, Melayu perlu kuat untuk Memerintah"

**Tahniah la kepada "Sekretariat Pembinaan Negara Bangsa" yang membuat kenyataan untuk menyokong Titah Raja Nazrin.

Dan ingin memasukkan Perlembagaan Pembentukkan Malaysia kedalam Silibus Mata Pelajaran Sejarah.

Cuma .. nak tanya, Seketeriat yang lain dah ada Blog ke ?

abid said...

Salam Perjuangan Tok Mi,

tahniah kerana menyiarkan kad tersebut.. selama ini memang saya kurang faham peranan Hindraf ni.. yang tau depa ni suka demonstrasi..

JELAS! mereka cuba menggangu-gugat kedudukan AGAMA ISLAM sebagai agama rasmi dan KEDAULATAN BANGSA MELAYU dalam perlembagaan negara kita..!!

kalau tak setuju dengan apa yang telah termaktub dalam perlembagaan, dengan segala hormatnya dipersilakan kembali ke tempat asal anda.. atau nenek moyang anda.. kalau tak, duduk diam-diam situ.. Melayu dah cukup baik bagi kerakyatan kepada bangsa lain..

GERAM! kalau ikut geram macam-macam nak tulis.. sabar itu separuh keimanan..

Anonymous said...

Orang Melayu dalam kerugian

Secawan Kopi said...

Ketuk Dahi Rasa Sendiri..

Memang sah dan terang-terang UMNO la Bersifat Perkauman!!!

Kalu bukan kerana sikap dan tindakkan UMNO yang menindas..takkan lah HINDRAF keluarkan kenyataan sebegini..

Budak tadika pun boleh fikir.. Ibarat Ludah Kelangit terkena Muka Sendiri.

Unknown said...

Memang umno parti perkauman, tetapi jika orang melayu tak mempertahankan hak orang melayu, nak harapkan hindraf jaga hak melayu, maknanya melayu kena jadi hindu! Hei orang melayu tak sebodoh itulah.
Kalau nak menuntut hak kaum tamil yang lebih, pegi mintak kat india dan sri lanka. Malaysia ni nama asal dia Tanah Melayu, maknanya hak orang melayu. Tak tahulah kalau, nama Tanah Melayu tu kena jadi hak satu bangsa pendatang, nak jadi penjajah pulak ke diorang ni. Benda macam ni budak sekolah tadika belum mampu fikir.

Kalau hindraf nak tuntut hak yang nombor 4 tu boleh je, kita hapuskan semua sekolah tamil dan cina, semua sekolah kena ikut sistem kebangsaan. Adakah mereka sanggup? Pasti sifat racist mereka lebih nyata kalau perkara ini dilakukan.

Wassallam.

Akmal Hisham Abdul Rahim said...

Salam.

Semua di antara kita dalam Malaysia ini bersifat perkauman. Bohong la jika DAP mahupun PKR menolak konsep perkauman. Tengok saja kepada komposisi kepimpinan DAP yang majoritinya Cina.

http://dapmalaysia.org/newenglish/au_l_n.htm

Realiti masyarakat Malaysia terdiri daripada kaum-kaum yang telah lama menetap dalam negara ini.

Jika kita nak bincang konsep bangsa Malaysia....sanggupkah kaum Cina mengorbankan bahasa mereka sendiri? Sanggupkah kaum India/Tamil korbankan diri sendiri? Bahasa apa kita nak guna sebagai warga negara Malaysia ini?

Bagaimana pula dengan Dasar Kebudayaan Kebangsaan pada 1972? Siapa yang beriya menentang dasar-dasar berikut.

Kepada UMNO pula, memang mereka parti perkauman, tetapi disebabkan pucuk pimpinan yang banyak korupsi dan kronisme yang tidak sihat, menjadikan orang beranggapan bahawa sifat perkauman itu buruk.

Malah Ibn Khaldun dan juga Dr. Burhanuddin al-Helmy pernah menekankan konsep asabiyah yang baik.

http://akmalhisham.blogspot.com/2008/06/is-it-racist-to-talk-about-race-artikel.html

abdullah said...

Salam Tok Mie Mache...

Ambo sokong kalu kata Hindraf ni racist...
Memang tak reti bahasa demo ni semua...
tak reti bersyukur...
dah la duk sini sedap2..
pastu nak tunjuk belang pulak...
kita org melayu kena bersatu..
kena kukuh ukhwah kita...
jangan gaduh, kalu gaduh pun, setakat beza politik jes...
tapi jangan sampai kita hancurkan bangsa dan agama kita sendiri..
ko guano gu-gu semua?

sama-samala kita mikir belako...
ambo tak sey nak manjang kata...
cukup kita renung pepatah ni...
"Bui betis nak paha"...
hok ni sesuai kita bui perumpamaan ko puak2 Hinraf ni...

salam perjuangan...

Pemuda Krai..

abid said...

secawan kopi,

saya boleh setuju kalau anda kata Melayu/UMNO itu perkauman.. tapi ape kate anda bile kerajaan tubuh sekolah wawasan? cina dan india tetap mahukan sekolah cina dan tamil.. kat situ lebih lagi perkauman!!!!! lu yang ludah ke langit kena muka sendiri!!

UMNO menindas sape? ingatlah sikit perjanjian masa nak capai kemerdekaan dulu!!

Maverick said...

Kepada Saka Bangsa,

Sebagai pewaris kepada tanah ini kita seharusnya berani memperjuangkan hak kita. Kita kena terangkan perkara ini dengan jelas supaya dapat memberi pengertian yg jelas kepada kaum lain. Kenapa mahu takut? Kita kena gunakan cara pendekatan yg sesuai agar tidak mengundang ketegangan kaum. Kita kena mulakan daripada peringkat barisan ketua terlebih dahulu dan ketua2 kaum itu hendaklah menerangkan kepada masyarakat kaum mereka mengenai hal ini. Perkara yg penting jangan ditinggalkan. Perkara keharmonian antara kaum juga hendaklah diperkuatkan agar tiada anasir daripada dalam dan luar dapat mengugat kekuatan antara kaum dinegara ini.

Tai said...

Sokong tulisan Abid. Depa kena tengok kontrak sosial. Saya sebagai orang cina, amat faham ini semua. Seperti mana yang saya katalah, mana ada di tempat lain SJKC dan SJKT? mana? Habak mai sat.

Unknown said...

Dato', baru ko tau Hindraf tu pkauman. Kami lama dah tau. Klu u baru tau, padan la u kalah pru lalu n x layak duduk exco pmuda...

Small Talk said...

Saudara,
Kita harus tanya diri kita sendiri kenapa ada HINDRAF?
Beranikah India di Malaysia bersuara semasa zaman Tun Dr Mahathir? Beranikah mereka membuat ragam di zaman Dato Haron Idris jadi Ketua Pemuda?

MEREKA BERANI SEBAB KITA LEMBIK!!!
Cium keris pun kita minta maaf... siapa nak hormat kita?
Tepuk dada....tanya selera
Gendang gendut tali kecapi
KENYANG PERUT suka hati!!!

Unknown said...

What agenda next?
http://www.worldfutures.info/Analysis/Islamic-World/Malaysia-Featuring-an-Islamic-Coalition.html

Bung Karno said...

Samy Vellu yang patut jawab HINDRAF sebab dia penghulu kaum India dan MIC dah setuju dengan kontrak sosial dan diamanahkan menjaga kepentingan kaum India sejak mula Merdeka.

Razlan said...

Secawan Kopi,

Apakah perjanjian kita dulu ?
tak cukup kee ..
Nak apa lagi.. jangan sesekali memangil orang melayu tidak jaga kaum lain...

Kalau kat Indonesia.. semua dah kene tukar nama .. hilang bangsa .. orang india dan cina kat sini nak sampai macam tu kee ...

Bertuahnya Bumi Malaysia ini.. dan lebih bertuah kerana pemimpinnya orang Melayu..

Kalau Pemimpinnya Bangsa lain .. sudah tentu jadi macam Indonesia ..

Melayu senantiasa bersabar ... Tapi jangan sampai 13 mei berulang..

Dah kasi Betis nak Peha ...

T H E . M A L A Y . P R E S S said...

Jawapan Sejarah dengan lebih Tegas disini: (petikan dari Themalaypress.blogspot.com)

Catat Ulasan Pada: THE MALAY PRESS"Kisah Tok Janggut dan Konspirasi Freemason."
3 Ulasan - Tunjuk Catatan Asal
Runtuhkan ulasan

Soalan 1.
Tanpa Nama berkata...
salam untuk saudara,
tahnah dgn segala info yg diberikan, gerakan freemason tu mungkin yalah. tapi semua neeri islam sebenarnya bernaung atas khalifah otmaniah. knapa kedah kalah perang musuh bisik? sebab bantuan x smpai kapal peraang dr turki dibom di laut india.banyak belum terungkai..bagus saudara penyedar umat..

2008 Jun 26 22:38

Soalan 2:
Tanpa Nama berkata...
salam saudara,
bukan sahaja syeihk ahmad al fatani, tapi byk lg ulama yg terlibat di semenanjung tnah melayu pada masa era jihad dunia melayu, syeikh abdulsamad palembang, syeikh wan abdul kadir, syikh daud al fatani semuanya ulma terbilang berjiwa panglima..carilah buku karya buku syeikh abd samad palembang pasal jihad!! tapi kenapa tiada pihak yg mau menzahir popularkan ulama2 ini yg berjuang atas nama agama yg mulia untuk generasi terkemudian??..dan org yg ahli agama sewajarnya memang berjiwa panglima..tapi kini jadi terbalik,,komen saudara??..wasslam..

2008 Jun 26 22:43


themalaypress berkata...
Salam kembali.
Terima kasih kerana sudi luangkan masa membaca.
Jawap 1.
Segala yang tertulis dalam slot ini adalah gambaran secara MAKRO terhadap senario yang berlaku pada waktu dan ketika itu. Banyak lagi sebab yang memungkinkan Kedah kalah perang.

Malah bukan sahaja Kedah, tetapi Turki, Moghul, Mancu, Syarif Hussein dan lain2 negara yang bertunjangkan Islam. Ini adalah perang Global...perancangan siapa pula?

Yalah, kena bom tu satu hal lah jugak, nama pun perang...

Antara alasan kalah bolehlah juga disabitkan dengan:
a. Pengkhianat agama.
b. Bantuan tak sampai
c. Kelengkapan musuh lebih hebat
d. Taktik dan strategi musuh lebih teratur
e. Sumber kewangan terhad dsb.

Tetapi jika saudara baca balik, bukan alasan kekalahan yang ingin di 'highlight' kan disini. Slot ini adalah mengenai 'Root Cause kepada segala peperangan itu.

Kenapa Islam diserang disegenap penjuru dunia, dan selepas WW1 siapa yang kontrol sistem dan order baru dunia? Harap pembaca semua nampaklah...

Jawap 2.
Saya setuju sangat! Bukan sahaja Syeikh Ahmad, tetapi ramai lagi ulama perang yang berjiwa panglima, berperang mempertahankan Islam dibumi bertuah ini.

Nama2 itu telah pun saudara sebutkan dalam komen saudara, dan boleh juga refer blog ulama nusantara dikiri link untuk maklumat segera.

Tukang kebun pun kalau sanggup berperang mempertahankan agama boleh juga dikira berjiwa panglima...jadi tak yah la bergantung sangat pada ulama hadari sekarang ni...

Dan tak de satu cerita pun pasal Yap Ah Loy ka, Vincent Tan ka, Sammy Vellu, Anandakrihsnan ka, Roshmonu ka pergi berperang mempertahankan agama Islam. Depa ini adalah 'puteri2 dibawah lindungan British'.

Puak2 nilah yang sebenarnya tak faham yang bumi semenanjung ni dibawah pemerintahan siapa dan pakai Undang2 apa sebelum British datang...yang depa refer Common Law, Lord Reid, sejarah parti politik, puak2 nasionalis dan sebagainya...hari ni depa dok sibuk persoal macam2.

Kita hari ini menari ikut rentak depa...dangdut.

Jadi, kesimpulannya, perperangan yang berlaku disini bukan perang Nasionalis...dan ulama2 itu berperang dibawah panji2 Islam dibawah Kerajaan Siam Islam Kedah...dari pemerintahan Syarif Abu Bakar, Sultan Muzaffar, Syed Alang Alaudin sehinggalah yang terakhir Sultan Long Jaafar Mudazam Syah 1876...

Sejarah Melaka Jatuh 1511 itu adalah propaganda British dan talibarutnnya untuk menghalalkan segala tindakan politik dan brainwash generasi Melayu hari ini. 500 tahun dijajah itu adalah tipu!

Cerita Maharaja Islam Kedah inilah yang telah dipadamkan dari sejarah negara kita...kita banyak amik kisah Melaka...dan sejarah Melaka tidak mempunyai logik yang konkrit. Banyak khayalan dan hikayat dongeng!

Dan siapa yang bikin sejarah moden kita? Sapa lagi kalau tak freemason dan agen2nya.

2008 Jun 27 01:12

Brain Suckerz said...

Ada satu email saya terima tentang orang kemiskinan orang melayu kita, kalo betulah UMNO ini memperjuangkan bangsa melayu, mengapa nasib2 melayu tidak terbela. Sila baca email di bawah;

"A ss alamualaikum wrb,
Tuan/puan yang yang budiman dan prihatin,
Anak perempuan saya murid Tahun 5 (5 Iltizam) SRK Taman Melawati 2 selalu balik menceritakan tentang kisah sedih kawan sekelas dia yang terpaksa duduk dalam 'khemah' kerana tiada rumah setelah rumah setinggannya di robohkan. Mula- mula saya tidak berapa ambil kisah kerana anggapan saya manila ada di kawasan Ulu Klang/Melawati keluarga Melayu sebegitu susah, sekurang-kurangnya ada rumah. Tetapi cuti minggu lepas, saya telah dibawa sendiri oleh anak saya untuk melihat khemah dan keadaan keluarga tersebut di Ulu Klang bertentangan dengan Zoo Negara.
Memang amat menyedihkan sekali keadaan keluarga ini, En Zamri seorang guard di Puncak Niaga Klang gate, mempunyai 5 orang anak (15,14,11, 6 & 4tahun) memang tinggal dalam khemah dhaif (sebesar partition Manager kat PETRONAS) tanpa elektrik dan cuma bilik air buatan sendiri. Isteri tidak dapat bekerja kerana ada anak kecil 4 tahun walaupun ingin bekerja. Kepada sesiapa yang hendak lihat sendiri khemah keluarga ini boleh Nampak dari Highway MRR2 – Arah Ampang ke Taman Permata , selepas PETRONAS Hulu Kelang 2, berdekatan bus station ada sign board untuk U TURN ke Zoo Negara.
Menurut En Zamri rumah setinggan mereka di Batu 8 Hulu Klang telah dirobohkan 3 tahun lalu dan mereka telah membeli rumah kos rumah tetapi hingga sekarang tidak siap- siap. Keluarga lain mampu untuk buat rumah ditempat lain tapi beliau belum mampu untuk buat pondok sekalipun walaupun ada plan untuk buat 'pondok sementara' di tapak khemah itu…saya ada nampak sedikit kayu recycle terkumpul. Semasa kempen pilihanraya ada ada politician berjanji untuk bantu tapi diam begitu saja. Beliau dirikan khemah di situ kerana dekat sekolah dan keempat empat anak bersekolah di Melewati dapat jalan kaki ke sekolah saja. Menurut anak saya akhir-akhir ni dengan cuaca yang tak menentu, anaknya selalu demam dsb.
Saya juga telah bertanya macamana kami boleh bantu dia sekeluarga. Kalau ada rezeki dia cuma mahu dirikan pondok tempat bertuduh dengan harapan rumah kos murah mereka siap, tapi beliau keberatan untuk memberitahu saya kosnya. Setelah didesak beliau beritahu rumah Indon depan rumah dia kecil tu pun lebih kurang RM 3 ribu juga. Indon pun ada rumah, ini keluarga Melayu, En Zamri orang N9 dan isterinya orang Perak."

Sila hayati ayat "Semasa kempen pilihanraya ada ada politician berjanji untuk bantu tapi diam begitu saja" ini. Bagi saya politician dari parti politik mana tidak penting, tapi yang pasti semestinya parti politik melayu. Kenapa perlu begini? dah selalu sangat dah dengar, tapi masih sifat2 politik mempengaruhi setiap tindakan ahli politik. Tidak bolehkah politician UMNO memberi bantuan kepada penyokong PAS yang miskin dan papa atas nama MELAYU? dan tidak bolehkah politician PAS memberi bantuan kepada penyokong2 UMNO yang miskin dan papa atas nama ISLAM? dan tidak bolehkah parti2 politik pembangkang dan kerajaan melayu bersatu atas nama MELAYU & ISLAM? Bila pilihanraya, berpecahlah, tapi bersatu atas nama MELAYU & ISLAM. Memang mustahil kan kerana semuanya melibatkan kekayaan dunia.

perfectman2017 said...

Parti UMNO harus berani dalam menyatakan pendirian mereka dalam membela nasib bangsa Melayu yang masih lagi jauh ketinggalan...nampaknya..hindu dan cina skrg semakin berani dan lantang dalam memperjuangkan hak mereka [betui ke depa nie ada hak?] dah bagi hak jadi warga negara dan mencari rezeki mereka nie masih mahukan macam-macam lagi..jadi mereka ini hindu dan cina adalah org yang melampau, kita patut meniru ISRAEL dalam menjaga bangsa mereka...Insyaallah takkan Melayu hilang di dunia...

UMNO PARTI PENJARA said...

Sepatutnya isu perkauman ini tidak timbul. Setiap kaum sepatutnya sudah sedia maklum konsep perkauman di negara ini. Kalau tak boleh nak ikut, pergilah balik ke negara asal :-)

Akar umbi UMNO Damansara Utama said...

Assalamualaikum,

Kami rasa bahawa kisah-kisah seperti dinyatakan brain suckerz itulah yang menjadi batu penghalang UMNO.

Memang tidak salah menegakkan hak orang Melayu, tetapi salah apabila orang Melayu sendiri dibahagi-bahagikan pula... apabila MARA tiba-tiba menghentikan kelulusan pinjaman perniagaan kerana orang Melayu itu penyokong PAS, adakah orang Melayu akan percaya UMNO benar-benar membantu Melayu?

Bantu Melayu pun macam-macam cara. Apa strategi UMNO dalam menaikkan daya kompetitif Melayu dalam dunia perniagaan? Selagi mana strategi itu melibatkan kuota kontrak, selagi itulah kontraktor Melayu terus mendapat kerja-kerja remeh sementara "developer" kekal bangsa Cina.

Itu sekadar contoh dan renungan.

Tentang HINDRAF - It's obvious they're also racists.

http://umnodu.blogspot.com

abe MIE 'TERJAH' said...

salam...

PAS SOKONG HINDRAF... PAS pun sama dengan HINDRAF lah... atau PAS sudah murtad?

pkrpasdap.blogspot.com