Wednesday, June 11, 2008

Laporan media mengenai Luncheon "Sembang Media"

Umno Youth blogs for political survival Beh Lih Yi Jun 10, 08 6:27pm


Umno Youth officially entered blogosphere today as part of its survival strategy, following the mauling that Barisan Nasional (BN) sustained in the March 8 general election.

The blog, called the Saka Bangsa (or heritage), was launched by the wing’s media liaison secretariat chief Sazmi Miah at the Putra World Trade Centre in Kuala Lumpur today.

Sazmi said this is a bid to rejuvenate and revamp Umno Youth “to ensure the relevance of the wing’s struggle”.

“We’re willing to change because it seems the younger generation today can’t relate to Umno Youth,” he told some 50 journalists and bloggers at the launch.

“We try to do what is right at the moment. We had the highest popularity votes (in the 2004 general election) but the people who supported us (BN) previously - civil servants, youths - have all gone against us within four years. There must be something wrong... so for us this is the right thing to do.”

Sazmi, who is also the Umno Youth exco member, was formerly parliamentary secretary of the natural resources and environment ministry. He was among casualties in the general election.

He urged the public to give their views on Umno Youth through the blog, saying he would collect and present the feedback for further action.

Umno Youth will post articles from the traditional or new media, react to current issues or rebut any allegation through the blog.

“We want friendly engagement, but please do not touch on religious and racial issues. (If it is) anything about Umno Youth, you are welcome (to write),” he said.

He said the last general election results prompted the wing to acknowledge the importance of the new media and blogs, as these are widely accessed by the younger generation.

Need to be media-savvy


Sazmi then held at a two-hour dialogue with journalists and bloggers present, inviting them to air their views on Umno Youth.

He asked about the Chinese Malaysian perception of the wing, especially the infamous keris-wielding controversy.

A few media representatives pointed out that Umno Youth leaders need to be more approachable and adopt a friendlier attitude to the media.

They were also urged to respond to issues highlighted in the new media and blogs and change the public perception of Umno Youth as a body that ‘rubber-stamps’ the stand of the parent body.

Citing an example, a journalist said Umno Youth leaders have not been seen as vocal on the recent hefty increase in fuel prices, apart from an immediate reaction by exco member Mukhriz Mahathir.

An editor noted that the public still feel that the apology by Umno Youth chief Hishammuddin Hussein over the keris incident as lacking in sincerity.

He also singled out the wing’s deputy chief Khairy Jamaluddin for criticism, saying the latter is widely seen as “arrogant” in the public eye because of his statements.

Sazmi said he would channel these views to the top leadership of the wing.

Since the general election, a number of leading BN politicians have turned bloggers, including Malacca Chief Minister Mohd Ali Rustam, Umno information chief Muhammad Muhammad Taib and former Selangor Menteri Besar Mohd Khir Toyo.


* Laporan Malaysiakini, 10 June 2008 1930hrs

36 comments:

wan tetel said...

dah2 la wei... bagi turun minyak dulu.. pastu baru cerita lain...

iwannalive said...

Speak up for the rakyat !!
Why the deafening silence with the fuel price increase, the electric tariff increase, rice...
Speak out loudly against obvious and blatant corruption...Zakaria mansion
Act and censure those who utter seditous and inflammatory remarks, be it from your own party or otherwise.
Be seen to be wise and fair and strong and honest and incorrutible and maybe, you will be respected agin.a

crap8 said...

perjuangan anda semua tidak mewakili kami rakyat dibawah..perjuangan anda hanya berlandaskan politik semata-mata..tidak mencerminkan perjuangan bangsa.seperti apa yang telah dilakukan pemimpin2 dahulu..dengan bersaranya TUN DR> MAHATHIR maka berakhirlah perjuangan pejuang melayu pada masa kini..dan ini semua akan berganti dengan pejuang melayu yang tulen satu hari nanti..kamilah pejuang bangsa.susah dan senang kami tetap sama rasakan..tapi bagi kamu, kamu senang bersama mereka dan kami susah dibawah sini...terima kasih banyak2..

wham said...

Tahniah kerana berjaya mengadakan bolg ini. Persoalannya, apa guna mendapatkan feedback dari orang ramai tapi tiada tindakan berani di ambil dari Pemuda? Rata-rata,kebanyakan posting yang dihantar bloggers menunjukkan kemarahan dan ketidakpuasan ke atas kepimpinan negara. Apa lagi keluhan rakyat jelata di luar sana. Pemuda harus berani menyuarakan ketidakpuasan dan kemarahan rakyat dan beri tekanan kepada PM flip flop untuk letak jawatan. UMNO terlalu tenat. Ahli2UMNO pun dah fed-up. Takkan pemuda tak sedar lagi. Semua orang tunggu bila PM nak letak jawatan. Pemuda dah hilang suara ke? Pemuda mesti berani baru dapat respect...Kita tengok traffic untuk blog ni.. kalau slow maknanya baik tutup jer. Buang masa.

Razlan said...

Setuju dengan pendapat wan tetel.

Pemuda UMNO sudah sepatutnya menjadi wadah perjuangan kepada masyarakat muda.

Sudah masanya kita menjadi suara dan menjadi agen pertahanan kepada warga muda.

Masalah Minyak, Pemuda mesti mempunyai pandangan dan desakan bagaimana untuk kita bersama-sama merasai keperitan rakyat dan perlu mempertahankan usaha untuk memberi kelegaan kepada masyarakat.

Kita perlu mendesak sekeras-kerasnya untuk memastikan kerajaan menurunkan harga minyak.

Dan juga perlu berani untuk menyatakan pendapat yang berbeza kepada menteri sekiranya perkara ini tidak betul. Seperti Sharil menyatakan tidak ada barangan naik. Logik ke?

Adakah Pemuda hari ini mendesak Kerajaan membincangkan perkara-perkara penting didalam Mesyuarat Pemuda ?

Adakah Kerajaan sekarang mengambil kira Pandangan Exco-Exco Pemuda didalam membuat sesuatu Dasar dan Perubahan?

Sekiranya tidak langsung dibawa berbincang, adakah Exco hari ini hanya duduk didalam mesyuarat dan membincangkan Aktiviti sahaja, kalau macam tu, duduk sahaja di dalam AJK Pemuda Bahagian?

Pemuda perlu mengingatkan Pucuk Pimpinan dan Kerajaan dengan cara apa sekalipun yang KITA mempunyai suara dan pandangan. Bukan sekadar SAYAP yang diperlukan untuk membuat program sahaja.

Hari ini Pemuda di letakkan martabatnya dibawah kerana tidak kuat. Kita tidak ada suara didalam menyatakan pendirian kita kerana KITA TIDAK KUAT.

Sekian ...
razlans.blogspot.com

'G-JoL' said...

sudah la pemuda2 BN...sudah terlambat...kalu dari dulu kamu dengar rintihan rakyat...mungkin, perkara seperti ini tak jadi...ini lah BALA yang ALLAH turunkan keatas parti kamu setelah parti kamu MENIPU dan MENCURI DUIT RAKYAT...

tok dam said...

nak tau pandangan umum?

kebanyakan rakyat dah meluat dan jelak dengan pak lah dan khairi..sebabnya takkan hangpa tak boleh pikiaq sendiri..orang kebanyakan pun boleh pikiaq..takkan hangpa ni lebih benak dari kami kot?

CHee XtheMan said...

Sila tukar nama blog ini kepada
Media Saka Bangsa Melayu. Jagan manipulate here. You are just representing Malay not MALAYSIAN.

Umno still like before .... hanya tahu manipulate ... tak ada kerja lain.

Firdaus said...

kpd administrator blog saka nie, nie antara soalan2 pertama yg maybe korang bleh tolong jawabkan:

1- Kenapa penyata kewangan & rekod audit Petronas tidak diumum or disiarkan kpd rakyat malaysia??

2- Kenapa Official Secrets Act (OSA) diperkenalkan?? Apa yg mahathir (orang yg bertanggungjawab memperkenalkannya) & paklah (orang yg meneruskan akta nie) takut sangat??

3- Apa perlunya ISA??? Bukankah Islam mengajar supaya berlaku adil kpd semua orang termasuklah orang yg belum disabitkan kesalahan. KAlau seseorang itu bersalah, maka buktikan bahawa mereka bersalah dlm mahkamah. Kenapa perlu takut dibicarakan dlm mahkamah?

4- Kenapa family & adik beradik pemimpin selalu menjadi kaya???

5- Kenapa lebuh raya malaysia perlukan tol?? lebuh raya di thailand takde pun tol. lebuh raya di UK takde pun tol.

okey...cukuplah 5 soalan je utk kali nie.

tapi plez....tolong jawab dgn fakta, bukan jawab macam budak tadika sepertimana dlm forum pemuda umno.

kalau still jawab macam budak tadika....rasanye membazir sahaja blog saka bangsa nie....nama sahaja gah, tapi hampeh.

GAP KEMBALI said...

layari blog anri pkr..

http://gerakan-anti-pas.blogspot.com

blog khas hantam anwar

Orang Tenom said...

Nak tanya kepada pemimpin pemuda UMNO. Apa reaksi saudara, bila membandingkan pendapatan rakyat biasa dengan pembesar-pembesar negara. Pada saya, mereka ini tidak merasa keperitan hidup. Bagi saya bila harga barang keperluan naik, hidup mereka tidak terjejas.
Oleh itu wahai Pemuda UMNO suarakanlah masalah rakyat kepada pembesar saudara ini.

Slip Pendapatan Bulanan bagi Menteri Penuh Malaysia termasuk Ketua-Ketua Menteri:


1. Gaji Pokok RM18,000
2. Elaun Keraian RM10,500.00
3. Elaun Perumahan RM10,800.00
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00
5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM55,650.00 yang wajib diterima sama ada sakit atau tidak bekerja:-

Lain-lain kemudahan

1. Bercuti keluar negara sekali setahun terutama selepas persidangan Dewan Negara- semua perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan termasuk tiket penerbangan, hotel, duit poket sebanyak RM50,000.00. Kalau tidak bercuti keluar negara seorang menteri boleh menuntut sebanyak RM50,000.00 tanpa resit.

2. Bil letrik percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dan lain-lain boleh dituntut setahun sekali sebanyak RM40,000.00

6. Sebuah kereta Mercedes S320, di lengkapi dengan telefon bimbit,satu pemandu,minyak percuma.Kalau guna khidmat pemandu kementerian, dapatlah duit percuma.

7. Semua pemberian derma seperti kepada perkahwinan, kematian,atau pemberian kepada badan kebajikan kebajikan boleh dituntut.

8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan. Kebiasaan Menteri menuntut sebanyak RM400,000.00

9. Setiap menteri biasanya tuntutan mereka sebanyak RM45,000.00 semua elaun perbelanjaan tidak termasuk elaun-elaun dalam slip pendapatan bulanan.

Slip Pendapatan Bulanan Bagi Timbalan Menteri ialah:-


1. Gaji Pokok RM15,000
2. Elaun Keraian RM9,500.00
3. Elaun Perumahan RM9,800.00
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00
5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM50,650.00 yang wajib terima samada sakit atau tidak hadir bertugas.


Sumber ini diambil dari http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=15076&Itemid=1

idzwan said...

Assallammualaikum, terlebih dahulu saya ingin megucapkan tahniah kepada pemuda UMNO malaysia kerana telah dengan beraninya melancarkan blog diini bagi mendapat maklumbalas daripada UMUMnya rakyat Malaysia, dan khasnya yang berbangsa melayu... tahniah saya ucapkan. Untuk pengetaguan semua saya merupakan antara ahli-ahli pergerakkan pemuda UMNO di satu bahagian di negeri selangor.. seperti mana2 tuan -tuan sedia maklum, negeri selangor jatuh ke tangan Pakatan Rakyat yang dewasa kini semakin hilang arah dalam menuanikan manifestonya dan janji-janjinya.... saya suka sekali ingin megatakan bahawa "Kalo lembu berpegang pada tali, manusia berpegang pada janji" dan ini pakatan rakyat yang sehingga hari ini pun masih belum dapat menunaikan janjinya.... tapi itu pasal manifestonya...pada saya kejatuhan UMNO hari ini di negeri selangor adalah keranat erdapat pepcecahan dikalangan ahli-ahli terutamanya ahli yang merasakan tidaka adil keranan pucuk pimpinan tidak menyebelahi mereka untuk dilantik semuala sebagai calon PRU12.. lihatlah akibatnya... negeri selangor kalah, malahan ada dikalangan mereka bersekongkol untuk berkempen dengan parti pembankang... sehubungan dengan itu saya mencadangkan supaya..
1-untuk supaya term untuk menjadi wakil rakyat cuma 1+1 sahaja iaitu 1 penggal dan kalo bagus satu penggal lagi., pastu dah... sebab kalo lama sangat nanti macam macam fitnah yang akan keluar...
2. begitu juga dengan ketua bahagian, ini kerana ada disetengah bahagian yang tidak akan menyampaikan apa jua hasrat ahli-ahli di perngkat bahagian atau cawangan untuk dikemukakan ke peringkat atasan dan sekiranya pandangan tersebut tidak sama dengan ketua bahagian akan dicantas insan tersebut secara habis-habisan.
3. saya mohon kepada Datuk untuk menyampaiakan kepada kabinet bahawa sekiranya sesuatu isu tersebut belum ada kata putus jangan lah sesiapa menteri sekalipun untuk memberi keputusan... sebagai contoh Dato sharil kata minyak akan naik pada bulan lapan lepas tu ...3 hari selepas tu pak lah umum kenaikan berkuatkuasa mlam itu juga ini menyusahkan rakyat . dan ini juga menyebabkan rakyat susah nak percaya apa yang disampaikan oleh menteri.. imej tercalar ... kami di peringkat akar umbi penat mempertahankan umno , kalo boleh kata bersilat kami bersilat dalam mempertahan kan umno dari serangan ahli-ahli pembangkang.. tapi tetiba jer kami seumpamaterkedu apabila satu demi ssatu isu ditimbulkan ... penat tau, telinga pun panas kene sindir... so amacam dato boleh ke bagi jawapan ni..

kambing_ajaib said...

apa ni? dari semalam hingga harini duk cerita pasal luncheon/launching blog ni jer... kes perbincangannya mana?? serius ke tidak nih...

Shamsuddin Nawawi said...

Tahniah....walaupun terlambat. Sepatutnya dari dulu sudah ada blog begini. Kenapa tidak menarik langsung template yang digunakan? Jangan cepat melatah/melenting kalau blog ini nanti akan dipenuhi dgn comments yang tidak sedap didengar. Itulah sebenarnya keluhan rakyat!

Razlan said...

http://razlans.blogspot.com/2008/05/kontrak-sosial-perlembagaan-dan-sejarah.html

Salah satu sebab Kenapa golongan Muda tidak menyokong BN adalah kerana kurang pemahaman Perjuangan Bangsa, dan Sistem Pembelajaran kita tidak menekankan perkara ini.

UMNO diwujudkan kerana 2 sebab.

1. Menjaga Kesucian Islam
2. Menjaga Kepentingan Bangsa Melayu.

Pembentukan sebuah Negara yang merdeka disebabkan oleh pakatan dan UMNO lah yang memperjuangkan.

Seramai 1 juta kerakyatan telah diberikan kepada orang bukan Melayu. Ianya adalah kerana British tidak mahu bertanggunjawab untuk menghantar balik bagsa Cina dan India kenegara mereka.

Persoalannya, Kenapakah sejarah ini tidak dimasukkan didalam SILIBUS Mata Pelajaran Sekolah Menengah.

Orang-orang Melayu keseluruhan mesti diberitahu bagaimana Negara ini merdeka dan apakah perjanjian yang telah dimenterai semasa perbincangan Menuntut Kemerdekaan.

Hilangnya semangat Kemelayuan pada hari ini adalah kerana kita tidak paham sejarah Pengorbanan Orang Melayu kepada Bangsa Lain, dan bangsa lain tidak berpeluang membaca sejarah ini.

Orang muda melihat bangsa lain seperti sama rata di Malaysia. Konsep ini lah yang diperjuangkan oleh DAP dan PKR.

Hak kesamarataan ini tidak boleh berlaku didalam Malaysia. Orang Melayu(ISLAM) sudah semestinya diletakkan ditempat yang lebih atas dari bangsa lain.

Sekiranya sejarah ini tidak diajar kepada rakyat Malaysia, saya percaya, orang Melayu akan hilang Kemelayuan dan tidak mustahil Agama Islam akan menjadi setaraf dengan agama lain.

Orang-orang Selangor telah mendapat habuan mereka, disebabkan menyokong Parti lawan, mereka telah dihadiahkan kandang babi dan juga peruntukan rumah ibadat yang besar.

Di Selangor, Perjuangan Hak Kesamarataan telah dijalankan, mereka meminta Biasiswa sama rata, semua samarata. Adakah kita sedar apakah tujuan dan adakah kita mahu Melayu dan Islam sama dengan Bangsa lain?

Pemuda UMNO yang juga ketuanya merupakan Menteri Pelajaran mesti memasukkan Sejarah Pembentukkan Malaysia serta perjanjian-perjanjian bersama-sama ketua kaum ke dalam Silibus Mata Pelajaran.

Agenda Mempertahankan Melayu dan Agama Islam perlu dijadikan agenda Nasional. Kita mengajar mereka kenapa dan mengapa kita tidak boleh memperjuangkan hak sama rata. Saya percaya, dengan pemahaman ini, seluruh orang Melayu akan mempertahankannya.

Pengkhianat-pengkhianat Negara seperti Pemimpin parti pembangkang yang mempersoalkan Agama dan Ketuanan Melayu, sudah tentu akan ditentang oleh Seluruh Orang Melayu dan Rakyat Malaysia.

Sazrul R. Razali said...

Assalamualaikum,

Apakah releventnya UMNO atau PEMUDA UMNO pada hari ini? Tiada langsung. Lembik, "yes bos" dan tiada pendirian, penakut.

Saya terkejut melihat bangsa bukan melayu berani mengutuk UMNO - (parti utama org melayu) di dlm blog ini. Sudah jelas Umno langsung sudah tidak dihormati.

Berani kah org melayu menjengah masuk ke blog party bukan melayu lain dan memberi komen / kritikan sebegitu? Saya percaya tidak! Saya amat malu, dan terima kasih Umno kerana 'berjaya' membuat kaum melayu 'dihormati'.

Siapa kah punca perkara sebegini terjadi? Tidak perlu susah2 menubuhkan sekretariat, tidak perlu mesyuarat berjam-jam, kerana jawapannya sudah di depan mata.

Tetapi anda semua pura-pura tidak nampak atau tidak mahu mengaku barangkali. Anda masih cuba menegakkan benang yg basah. Masih bersikap hipokrit malah cuba memperbodohkan rakyat dengan alasan-alasan yg tidak logik (total bollocks).

Perbuatan, ucapan dan ulasan anda amat ketara pembohongan dan kebodohannya. Dan yg paling menyedihkan, menteri yg bercakap dgn penuh sombong dan bodoh itu tidak lain dan tidak bukan adalah org melayu. Saya sebagai org melayu amat malu dgn perkara ini!

Anda masih cuba untuk menutup kelemahan walaupun bau busuk bangkainya sudah sampai ke langit ke tujuh.

Percayalah kredibiliti anda sebagai pemimpin sudah hancur. Kesilapan utama anda ialah - Mengganggap melayu generasi sekarang ini bodoh dan mudah dipengaruhi atau disuap.

Anda silap, kami kini tidak lagi mengikuti arus media perdana spt Buletin Utama, BHarian, U.Malaysia dan NST. Ini kerana media2 ini telah memperbodoh2kan kami dgn berita2 yg berat sebelah dan tidak logik. Mereka ingat kami akan percaya? Sekali lagi anda silap.

Peranan mereka mempropagandakan hal-hal negara atau 'menutupi' sesuatu isu, membuatkan kami semakin tidak percaya dan meluat kepada kerajaan dan Umno.

Pada PRU12 yg lepas, PUNCA SEBENAR kekalahan Umno-BN adalah kerana kami amat mual dgn perangai dan etika ahli2 Umno dan BN. Namun sekarang, keadaan menjadi bertambah parah dgn sikap ahli2 MT Umno yg langsung tidak menyebelahi rakyat, tetapi lebih kepada pemimpin no. 1 dan konconya.

Jelas sekali KESETIAAN MT Umno bukanlah lagi kpd rakyat. Tetapi teralih kepada individu-individu tertentu demi menyelamatkan poket dan kedudukan masing2! Pemimpin jenis inikah yg kami perlu sokong?? Tidak sama sekali. Anda bermimpi di siang hari jika anda menganggap ini adalah sebaliknya. Ini bukan Tun Mahathir yg cakap, tetapi ini rakyat 'low'class seperti saya yg bercakap.

Saya amat pasti, jika anda masih tidak mahu menelan kenyataan ini, bersedia lah untuk 'tutup kedai' parti Umno.

Soalan saya - Sanggupkan anda berkorban dan menanggung risiko dibawa ke Lembaga Disiplin Umno / di singkirkan / di tarik balik segala kemewahan duit rakyat yg anda nikmati sekarang demi kepentingan rakyat?? Saya meraguinya. Oleh itu, adakah masih layak digelar Umno berjuang untuk rakyat?? Sudah tentu tidak! Nah, inilah puncanya kami menolak Umno hari ini.

Anda tahu siapa yg menjadi punca Umno tersungkur. Tetapi anda pura-pura tidak tahu.

Anda tahu siapa yg patut disingkirkan, tetapi demi kepentingan diri sendiri, anda diam.

Anda tahu punca semua benda buruk terjadi di dlm parti, tetapi anda pejamkan mata.

Anda juga tahu bahawa anda bakal jadi pembangkang di PRU13 dan bakal diherdik-herdik, dibuli dan diperkotak-katikkan oleh PKR dan DAP di dewan rakyat nanti. Oleh itu, anda cepat2 kumpul 'apa' yg anda mampu pada hari ini.

Rakyat sudah cerdik dan bijak menilai. Anda masih ada masa 4 tahun untuk berubah.

Jika negara ini beralih kuasa kpd pembangkang atau pucuk pimpinan negara jatuh ke tangan org lain,.. Ingatlah, kami serta keturunan kami akan sentiasa mengingati anda semua (MT Umno) sebagai pengkhianat bangsa.

Kepada Tan Sri Muhyidin, Dr. Rais Yatim dan Mukhriz, teruskan perjuangan anda. Berita gembira untuk anda, kerana nama anda sudah semakin meniti di bibir kami.

Rakyat akan sokong anda bertiga. Jgn takut kepada sesiapa. Demi bangsa kita dan juga bangsa Malaysia, kami merayu, jgn putus asa walaupun anda digertak oleh org dalam.

Nota : Sila siarkan komen saya ini tanpa prejudis. Terima kasih.

jamaludin said...

HEY UMNO....WE NEED COMPETENT LEADER TO LEAD THIS BELOVED COUNTRY......YET YOU STILL ADMIRE (FOR SOME FISHY REASONS) THE MOST INCOMPETENT LEADER IN MALAYSIAN HISTORY. IF YOU ARE STILL BLIND, THE RESULTS SPEAK ITSELF....I.E. DISASTER & SCREWED UP!!!

Ijat said...

Salam...

Tahniah diatas penubuhan Blog PPUM dan diharapkan agar dapat merapatkan perhubungan antara pemimpin Pemuda UMNO Malaysia dengan kami akar umbi.

Macammanapun saya ingin tahu kenapa tidak ada statistik counter didalam blog ini untuk tatapan umum. Sekurang-kurangnya kami boleh tahu samada blog ini sepopular blog Tun Mahathir atau blog yang lain.

Diharapkan agar blog PPUM ini dapat menyertai kelab 1 milion dengan kadar segera, tapi jangan main tipu ye...

Salam perjuangan

Sipapan-Kekunci said...

"Justeru, pihak kami akan menukar perkataan SAKA kepada satu perkataan yang lebih sesuai di dalam konteks yang sama."

Tak payah tukar pun takpe, tambah jer huruf "i" kat hujung. Baru betul!

Dulu bawak mat rempit main payung terjun, pastu jadikan diorang samseng pilihanraya. Skang nak bawak sape plak main payung terjun? ape kate bawak dollah bedawi, najib, shahrir samad, khairy jamaludin, khir toyo dan lain-lainnya kasi terjun kat hutan amazon. Aman Malaysia...

jebatmustdie said...

Assalamualaikum.

Tahniah dengan pelancaran blog pemuda Umno ini.

Sebagai permulaan, Pemuda Umno seharusnya mengambil iktibar bagaimana bekas ketua pemuda Umno tahun 60an, Syed Jaafar Albar mengetuai sayap kanan Umno ini. Beliau tahu apa isu yg critical dan yg tak critical yang menghantui Malaysia dan bangsa Melayu pada ketika itu.

Pemuda Umno sekarang tidak tahu membezakan apa isu yg penting dan tidak penting. Akibatnya, ucapan yg keluar dari mulut para pemimpin Umno sebelum dan selepas PRU12 kebanyakannya kedengaran seperti bongkak, angkuh, lembab dan hilang punca. Mengapa mereka tidak tahu membezakan apa yg penting dan yg tak penting? Kerana mata sudah dikaburi dengan duit dan macamana hendak membuat duit. Bagaimana hendak melihat dgn betul sesuatu isu kalau setiap masa mereka hanya memikirkan cara untuk mendapat keuntungan? Ahli ahli Pemuda Umno yg berada di puncak kepimpinan hanya mahu menangani sesuatu isu jika mereka mendapat habuan sampingan melalui sesuatu aktiviti. Jikalau tidak, nescaya mereka tak endahkan sesuatu isu walaupun isu tersebut amat penting untuk di uraikan.

Malah Pemuda Umno tidak tahu menangani sesuatu isu dengan bijak. Contohnya, mereka terikut ikut dgn laungan pihak yg berkepentingan mengenai ketelusan badan kehakiman yg bebas, isu meritokrasi dan ISA. Isu ini tidak sedikit pun diminati oleh kaum terbesar negara ini iaitu kaum Melayu. Mengapa kaum kaum lain dalam DAP dan PKR begitu hebat mengetengahkan isu isu ini? Kerana isu isu ini menguntungkan kaum mereka. Mengapa isu isu seperti kemiskinan, ‘illiteracy’, kos perubatan dan kehidupan yg tinggi, isu tanah Melayu di ambil kerajaan untuk di beri kepada Singapore di dalam Iskandar Malaysia, isu pengangguran kerja tidak di ketengahkan oleh mereka? Kerana ia tidak ada kena mengena dengan kaum mereka. Tetapi Pemuda Umno sendiri tidak pernah (ketika kempen PRU12) mempertahankan isu isu yg lebih kena mengena dgn kaum Melayu. Kalau kita asyik nak berjuang untuk isu isu kaum lain, siapa yg nak berjuang untuk bangsa kita sendiri? Inilah yg saya kata tadi, Pemuda Umno tak tahu melihat sesuatu isu dengan jelas.

Mengapa Pemuda Umno begitu dangkal fikirannya? Buatlah ‘gap analysis’ dan kaji kelemahan dan kekuatan kita. Apa guna ada timbalan ketua lulusan Oxford kalau dia sendiri tak pernah hidup mendekati golongan Melayu. Kalau Pemuda Umno cuma tahu nak membodek, tak payahlah terjerit jerit melaungkan slogan Hidup Melayu. Kalau konsep Ketuanan Melayu pun pemuda Umno tak boleh nak pertahankan dengan bijak di hadapan kaum kaum lain yg lebih kecil bilangannya, baik tak payah jadi pemimpin. Pemuda Umno kekurangan ‘tact’ dan ‘subtle innuendos’ di dalam perjuangannya. Taktik halus perlu diguna pakai apabila hendak berdepan dengan isu isu sensitif antara kaum. Apabila tak tahu hendak cakap berlapis, maka kedengaran riak, sombong dan bodoh. Cakap berdegar degar tapi tiada isi. Contohnya Datuk Azeez dan KJ sendiri. Mereka fikir mereka ada ramai penyokong kah? Apa guna cuma ada ramai penyokong yang kaki bodek di dalam Umno kalau ramai lagi ahli Umno lain dan rakyat yang bukan Umno cukup meluat melihat telatah pemimpin Pemuda Umno? Akhirnya, Umno dan BN secara keseluruhan akan kehilangan kuasa dek kelakuan mereka yang kurang bijak.

Seperkara lagi, Pemuda Umno sudah dianggap pergerakan yg bisu. Apabila Karpal Singh memperlekeh Tun Dr Mahathir, tidak ada seorang pun (kecuali Datuk Mukhriz) dari Pemuda Umno yg mempertahankan Tun. Mengapa? Seorang bukan Melayu telah memperkecilkan dan mengherdik bekas boss Umno yg banyak berjasa pada negara dan tidak ada seorang pun ahli exco pemuda umno yg mempertahankannya? Karpal tu siapa? Tun tu siapa? Tun tu bukan Melayu? Kalau Pemuda Umno tak boleh mempertahankan Melayu seperti Tun, apatah lagi melayu biasa seperti kita. Pemuda Umno terutama ketua dan timbalannya dilihat begitu bacul sekali di bandingkan dengan Karpal Singh. Penyokong Tun bukan ramai, tapi TERLAMPAU RAMAI! Dan para penyokong beliau bukan hanya terhad dikalangan Melayu sahaja, tapi terdiri dari bangsa bangsa lain. Karpal Singh mempunyai penyokong yg amat sedikit tetapi beliau di anggap telah menang moral. Kasihan sungguh kepada nasib Melayu. Kalau nak mempertahankan ex boss pun tak mampu, bagaimana pula nak mempertahankan bangsa dan negara? Pengecut sangatkah exco pemuda Umno sekarang ini? Datuk Sazmi sebagai salah seorang exco, tak berbunyi walau sedikit pun ke dalam media untuk menyuruh agar Karpal Singh tutup mulut dan belajar menghormati orang. Hari ini, Berita Harian menyiarkan berita bagaimana Hakim bangsa Cina dari Sarawak memburukkan Tun Dr Mahathir. Tak malukah Berita Harian? Apa kata Pemuda Umno? Apa kata Datuk Sazmi? TV3 amat keterlaluan apabila menyiarkan berita memburukkan Tun Dr Mahathir. Gilakah TV3? Milik bangsa Cina kah TV3 itu? Buta sudah kah Pemuda Umno? Mentang mentang timbalan kamu berkawan rapat dengan Datuk (sekarang Datuk Seri kurniaan Pahang) Farid Redzuan sampai boleh pergi berparti parti di majlis harijadi Tengku Mahkota Pahang di Shangri La tahun lepas atau majlis majlis yang sewaktu dengannya tahun ini, sampai boleh lupa tanggungjawab dia yang lagi besar iaitu MEMPERTAHANKAN BANGSA MELAYU. Lagi sekali, Tun Dr Mahathir bukan Melayu kah? Ada masa kita kena fikirkan mana yg lagi penting.

Antara prinsip dengan pangkat, antara agama/bangsa dengan duit, antara harga diri dengan gaji, antara berbudi bahasa dengan kuasa.

Adakah Pemuda Umno telah melakukan muhasabah diri dengan sejujurnya? Adakah para pemimpin di dalam Pemuda Umno telah bangun dari mimpi mimpi seronok mereka sebelum ini dan mula bertindak untuk mengembalikan semangat perjuangan bangsa yg ikhlas? Saya rasa belum lagi kerana saya lihat masih ada dikalangan pemimpin Pemuda Umno yg gila duit. Duit PPRT kebanyakannya masuk ke dalam poket wakil rakyat Pemuda Umno. Kebanyakan projek projek yg di jalankan, telah di naikkan kos dari kos sebenar hanya untuk membayar duit komisen kepada para pemimpin Pemuda Umno yg telah menjadi orang tengah kepada pucuk pemimpin tertinggi yg meluluskan sesuatu projek. Akibatnya, kos projek bertambah berlipat kali ganda. Ini semua adalah pembaziran tetapi tidak dihiraukan oleh Pemuda Umno. Sudah lupa pada akhirat kah? Di mana pergi konsep bersih dan amanah? Cekap jauh sekali.

Apabila berlaku kepincangan dengan kepimpinan Pak Lah. Adakah Pemuda Umno menegur kepimpinannya? Tidak sama sekali. Malah lebih kepada memuji. Bak kata orang Jawa, ‘jelek’ sungguh mendengar setiap kali kata kata pujian membodek yg keluar dari mulut pemimpin Pemuda Umno. Inilah yg menghantui pergerakan Pemuda Umno Malaysia. Ianya terdiri dari golongan yg sudah hilang semangat Melayu kampungnya dan telah menjadi terlampau elit. Curiga juga bagaimana mereka boleh merasakan yg diri mereka elit padahal ada yg belajar pun tak tinggi. Bila diri sudah merasa tersangat elit, maka tertonjollah sifat takbur. Bila tertonjol sifat takbur, maka kaum Melayu sendiri merasa amat mual melihat tingkah laku Pemuda Umno Malaysia.

Itu saja setakat ini. Saya cuma mewakili sebahagian dari golongan muda Melayu. Perkara yg di tulis di atas kebanyakannya adalah intipati isihati kami. Kalau Pemuda Umno ingin dilihat kehadapan, perkara pertama yang patut di buat ialah buat rombongan ikhlas berjumpa dengan Tun Dr Mahathir. Ambil nasihat darinya bagaimana hendak memperkasakan Umno. Apa yang susahnya? Di mana lagi nak minta nasihat kalau bukan dari bekas Perdana Menteri yg juga ahli Umno lama sejak penubuhannya di tahun 1946 dan Umno baru sejak tahun 1988? Takkan nak minta nasihat dari Ethos Consulting? Mungkin dari Karpal Singh yang di sayangi Pemuda Umno kah? Orang muda kena merasa rendah diri sekali sekala. Ingatkah lagi akan perasaan rendah diri? Atau sudah lupa? DO a lot of research in every action plan. Its pros and cons. Concentrate on the pros kerana cons selalunya adalah – tak boleh buat kerana nak jaga periuk nasi, tak boleh buat nanti hilang jawatan, takut boss marah. Buat muhasabah diri. Kerana jika di buat muhasabah diri yang ikhlas, cons yg akan timbul ialah – kalau tak buat, akan hilang sokongan dari majority kaum Melayu.

Sekian terima kasih.

crazyidiot said...

People like you go into politics just to survive. This is not the right way to do things. You can't survive just by joining Pemuda. You need to know what is the right thing to do and what is not !! So far, you all have done everything wrongly!! And on top of that, you people do not admit your mistakes !!

jebatmustdie said...

Tan Sri Sanusi di dalam blognya menulis perkara yang AMAT PENTING sekali. It is hoped that Pemuda Umno can understand the gravity of the current situation vis a vis ths statement made by the Tan Sri:

11. Usaha Mempertahankan Harapan Dengan Mempertahankan Perlembagaan

11.1. Harapan dari ‘keistimewaan’ ini pula hanya boleh dipertahankan oleh

i. Institusi Politik yang menguasai pentadbiran;


ii. Institusi Raja berpelambagaan yang melindungi Agama;


iii. Sistem Kehakiman


11.2. Ketiga faktor diatas menjelaskan institusi politiklah yang menjadi penentu keamanan, kerana institusi politiklah yang mempertahankan Raja Berpelembagaan dan Sistem Kehakiman. Dengan terancamnya institusi politik, Hak Keistimewa Orang Melayu, dan Islam sebagai agama rasmi, serta harapan orang Melayu tercabar.

11.3. Cabaran ini hanya boleh dihadapi jika Sistem Kehakiman kita mantap, dan Hakim yang ada memahami semangat perlembagaan dan akan mempertahankannya.

12. Hubungan Hak Keistimewaan Orang-Orang Melayu dan Sistem Kehakiman


12.1. Hak Keistimewaan Orang Melayu ini dianggap oleh yang anti-Melayu sebagai tidak adil.

12.2. Konsep keadilan diputuskan oleh mahkamah.

12.3. Jaminan kekalnya hak ini bergantung kepada tafsiran hakim yang memutuskannya.


12.4. Jika hakim tidak menyumbang kepada idea ‘Hak Keistimewaan Orang Melayu’ maka hanya kekuatan politik sajalah yang menjadi penentu.


12.5. Jika institusi politik Melayu itu lemah maka ianya perlu diperkuatkan. Kebimbangan rakyat telah disuarakan melalui keputusan pilihan raya yang terakhir ini.

12.6. Adakah kita ingin menunggu keputusan rakyat menukar institusi politik yang ada dengan yang lain.

12.7. Penjelasan yang panjang lebar mengenai ‘Hak Keistimewaan Orang Melayu’ ini adalah penting agar masyarakat UIA (dan Pemuda Umno) dapat memahami apa yang perlu diperjuangkan.
-----------------------------------

Pemuda Umno patut pantau Bar Council terutama Datuk Ambiga. Salah satu cara hendak melemahkan kuasa politik Melayu ialah melalui badan kehakiman. Pemuda Umno membiarkan Zaid Ibrahim bermaharajalela tanpa sekatan. Tahukah anda semua bahawa jika badan kehakiman jatuh ke tangan bukan Melayu, kaum Melayu akan di tindas? Oleh itu, Zaid Ibrahim mesti di pantau. Dia sebenarnya sudah menjadi dalang penghapusan hak istimewa orang Melayu.

Ini antara isu yang penting.

Fikir fikirkan!

kudeed said...

Tahniah!

http://kudee.tblog.com/

taipingmali said...

wan tetel said...

dah2 la wei... bagi turun minyak dulu.. pastu baru cerita lain...

June 11, 2008 11:43 AM
komen: HANG PERGI VENEZUELA BELI MINYAK DAN BAWA BALIK MALAYSIA DAN PAKAI SENDIRI LAH.

Faizal.fm said...

salam untuk Media Saka Bangsa...

Hari ini Pak Lah dan UMNO dilihat sebagai kegagalan kepada rakyat.

Lebih banyak suara mengutuk dan mengkeji bukan sahaja didalam blog tetapi diluar sana dan dimana-mana sahaja.

Diamanakah Media Saka Bangsa berdiri pada masa ini? dibelakang Pak Lah? maka buanglah perkataan 'saka' itu kerana anda tidak layak untuk mewarisinya.

Jamo said...

Salam,
Tahniah!

http://www.suarapolitik.com
Informasi Semasa Isu-Isu Politik Malaysia

Ady said...

Umno dengar ke rayuan rakyat? umno lihat ke derita rakyat? yang umno tahu tentang diri mereka sendiri. kenapa tak lupus kan sahaja Elaun-Elaun kerajaan? kalau boleh HAPUSKAN ELAUN KERAIKAN. Elaun ini hanya untuk keseronokkan kakitangan kerajaan. saya bukan anti kerajaan atau anti pembangkang. tapi apabila mereka yang mengkhianati dan mengkejami semua lapisan masyarakat atas dasar ingin membalas dendam kami bangsa-bangsa pemuda malaysia tidak akan duduk diam. Kami terasa tertipu. Boleh kah anda buat pembaharuan? see article 'DUCKS QUACK, EAGLE FLY' thats what happen if goverment still thinks with their mouth but not with their brain. Fikir-fikirkan..

Akhir kata kepada mereka yang berkenaan.. Turun lah dari jawatan anda, kalau anda masih bermaruah.. itu baru lah maksud SAKA!!!!!

ali said...

Salam

Interesting to have an Umno youth blog...but is it going to be purely on local political matters?

I wish to invite you to read my online webzine. Its about Political Islam and surely Foreign Policies.

www.worldfutures.info

Yours truly

Kazi Mahmood

affmie said...

'Jangan perdaya rakyat lagi dalam isu minyak' - Datuk Idris Haron. Pandai putar haa. Najib bagi tau minyak tak naik. Pak Lah kata mau jaga kepentingan rakyat. Aku dah 4 kali PR tak pernah miss pangkah bn walaupun calon tu bangsa bukan melayu. Kali ini memang aku rasa diperdaya dan ditipu. Aku lebih sayangkan mahadir dari kabinet yg ada sekarang yg semua tak ada akal. tahun 1997 lebih teruk tapi mahadir tak menyusahkan rakyat. Yg terang kabinet sekarang masih mentah dan kurang akal dari team mahadir dulu.

Zaharuddin bin Abdullah said...

Dato Sam dah berbunyi oooiiit...

Su Politik Pahng tuh...

Minyak naik rakyat tak kisah tapi buatlah pembangunan seperti yang dijanjikan jangan asyik perlancaran aje!

Bila nak start projeknya?

DR NOVANDRI HASAN BASRI said...

Salam,

Saya ingin memetik satu perenggan yang menyebabkan saya tidak yakin dengan keberkesanan dan kemampuan Media Saka Bangsa ini.

Perenggan itu ialah :-

'Sazmi said he would channel these views to the top leadership of the wing.'

Kenapa perlu di channel lagi pandangan2 tersebut?

Ini adalah kerana segala jawapan kepada pandangan2 itu telah dibincang berulang kali di peringkat Pemuda pusat dan tentunya Sazmi turut serta.

Isu Khairy sudah lama kedengaran dan logiknya tentu telah dibincangkan oleh Pemuda pusat kerana ianya melibatkan isu kepercayaan rakyat kepada UMNO.

Isu petrol dan implikasinya telah dibincang di antara Pemuda & Puteri pusat dengan Dato' Sharir (3 jam)

Isu keris sudah dijelaskan dengan panjang lebar di dalam sebuah artikel (dengan input daripada DS Hishammuddin sendiri) di web Pemuda UMNO Malaysia.

Isu Dato' Mukhriz sudah lama dibincangkan oleh Pemuda UMNO pusat.

Kenapa perlu di channel kan lagi?

Kenapa Sazmi tidak dapat menjawap sendiri soalan-soalan yang telah dibincangkan?

Sebagai salah seorang exco Pemuda pusat, isu-isu yang dibangkitkan oleh peserta itu sepatutnya mampu dijawap sendiri oleh beliau tanpa perlu di channel kan.

Apakah Media Saka Bangsa ini 'delivery boy' sahaja?

Realitinya, apabila sesuatu isu itu kononnya di'channel'kan, ianya bermakna isu itu akan tertinggal atau senyap macam itu sahaja..... as usual.

Please Pemuda UMNO..... think out of the box.

Selamat Maju Jaya.

http;//novandri.blogspot.com

Zaharuddin bin Abdullah said...

si sazmi ni budak suruhan jer lah..

biasalah kalau tak ada kemmpuan dalam pemuda kita jadi budak belasahan jer lah...

yoo sazmi take my slipers : KJ

apanamatu@gmail.com said...

Dulu minyak kau kata MAHAL, la ni tak bagi pun MAHAL. Jadi sama je bagi subsidi ke tak.
La ni korang paham tak kerajaan nak tukar plan bagi subsidi cara lain plak, bagi duit kat penggangur cam korang ke, turun cukai ke!(tak bayar cukai memang tak tau), dan macam-macam plan dioranglah.
Buat apa bagi subsidi kalau sama je, baik krjn bg subsidi pada rakyat yg reti bersyukur.

Kalau BA pengang boleh turun takat sebelum PRU-12 je lah, sapa yg pandai sangat "Lu pikir la sendiri".

apanamatu@gmail.com said...

PM kita Bapa demorkrasi, kalau apa nama tu masih katak bawah tempurung la kita.Akui lah suara majoriti, Undi melayu tak merosot pada PRU-12, cuma BN hilang undi komponen je! rilexlah pasal minyak tu, PM bru masuk gear satu!memang ada goyang, PEMUDA UMNO biar je Parti Kontraktor Resah tu "orang lain pikul gendang,B*B* moden menari-nari" la ni.

DR NOVANDRI HASAN BASRI said...

Salam rakan-rakan surfers,

Di sini saya menjemput saudara-saudara sekalian untuk turut serta menyumbang soalan-soalan di dalam satu program terbaru di dalam blog saya yang dinamakan

e-temuramah

Konsepnya ialah saya akan mendapatkan komitmen daripada Exco-exco Pemuda UMNO Malaysia untuk di e-temuramah.

Soalan-soalan daripada surfers sekalian akan di hantar secara e-mel kepada Exco tersebut, di balas oleh beliau dan jawapannya akan disiarkan di blog Media Intelek Melayu.

Exco Pemuda UMNO Malaysia yang pertama ialah Dato' Mukhriz Tun Mahathir.

Tarikh tutup ialah 18/6/08

Selamat Berinteraksi Dengan Lebih Efektif.

http://novandri.blogspot.com

apanamatu@gmail.com said...

Salam,
Kepada para bloger-bloger sekian,
Pak Lah Adalah " BAPA DEMOKRASI" di malaysia! Lihatlah kebebasan para bloger dapat meluahkan pendapat di blog-blog, berapa banyak yang dibebaskan dari ISA, Berapa banyak yang baru di sumbatkan didalam ISA, Kebebasan akbar juga dipertingkatkan dgn wujudnya akbar sinar keadilan dan lain-lain, Kalau apanamatu, dah lama kau orang duduk kat penjara!

PAK LAH BAPA DEMOKRASI!
PAK LAH BAPA DEMOKRASI!
PAK LAH BAPA DEMOKRASI!